Monday, July 6, 2015





PENANGAN ‘AIR TANGAN’


air-tangan
Masakan ibu adalah masakan yang paling sedap. Begitu selalunya dikatakan orang. Realitinya pun begitu. Percayalah seorang anak akan sentiasa merindui masakan ibunya jika terpisah sekian lama. Rindu masakan ibu yang sukar ditandingi. Walaupun si anak mungkin pernah menjamah makanan yang lebih mahal, eksotik dan sebagainya tetapi manakan sama masakan ibu. Mengapa?
Kata orang, itulah penangan ‘air tangan’. Memasak melalui pelbagai proses daripada menyiang, membasuh, menggaul, menguli dan lain-lain aktiviti yang kebanyakannya melibatkan sentuhan tangan secara langsung. Tangan tukang masaklah yang paling banyak menyentuh makanan. Jadi, dalam masakan ibu, air tangannyalah yang paling banyak ‘terlarut’ bersama bahan-bahan masakan. 
Benarkah air tangan itu yang memberi kelazatan pada makanan yang dimasak. Benarkah begitu? Hakikatnya, itu bukan sebabnya. Air tangan yang dimaksudkan bukanlah ‘air’ dalam erti kata yang fizikal dan material. Air tangan sebenarnya ialah aliran kasih sayang, kesungguhan, keceriaan dan ketulusan hati seorang ibu yang memasak untuk anaknya. Hati itulah yang mengalirkan ‘air tangan’. Jadi, air tangan pada hakikatnya ialah aliran kasih-sayang semasa ibu memasak untuk anaknya.
Pakar motivasi dan psikologi sepakat menegaskan bahawa orang yang melakukan satu kerja dengan penuh kasih-sayang, ceria dan tulus, hasil kerjanya akan berkualiti. Dorongan kerjanya bukan untuk ‘mendapat’ tetapi untuk ‘memberi’. Seorang ibu yang memasak adalah didorong untuk ‘memberi’ kasih-sayang kepada anaknya, berbanding seorang ‘chef’ yang memasak atas dorongan ganjaran komersial.
Justeru semakin ikhlas, ceria dan kasih seseorang pada pekerjaannya dan kepada siapa dia tujukan atas kerjanya itu, maka semakin tinggilah kualiti kerja tersebut. Dan semakin kurang keikhlasan, keceriaan dan kasih seseorang semasa melakukan kerjanya, maka semakin rendahlah kualiti dan produktiviti kerja tersebut.
Realitinya, ‘air tangan’ bukan hanya ada pada kerja memasak. Ia ada dalam setiap jenis pekerjaan. Ia adalah aliran kasih sayang dan kecintaan yang seharusnya mengalir dalam setiap pekerja, pemimpin, guru, imam, jurutera, doktor, jururawat sehingga seorang buruh kasar. Setiap individu Muslim, wajar bekerja kerana Allah untuk berkhidmat sesama manusia. Seorang yang paling kasihkan Allah, dialah yang paling kasihkan manusia dan orang seperti inilah yang paling tinggi kualiti kerjanya.
Falsafah di sebalik ‘air tangan’ inilah saya kira dapat merealisasikan dorongan Rasulullah saw agar setiap kita memperelokkan kerja menerusi sabdanya:
“Bahawasanya Allah s.w.t suka apabila seseorang darikamu membuat sesuatu kerja, dia memperelokkan kerjanya “

PENAWAR UNTUK YANG KECEWA BERCINTA…

images
“Sesungguhnya orang yang berkali-kali gagal bercinta, pada suatu saat akan bertemu jua…cinta sejati yang ditunggunya!” 
Siapa yang pernah merasakan tahulah betapa peritnya. Benarlah kata pujangga,“sakit yang paling dahsyat ialah mencintai seseorang, tetapi tidak berbalas.” Aneh sekali derita sakit putus cinta ini… benci, tapi rindu. Dendam tapi sayang. Dunia terasa sempit, dada terasa mencengkam. Orang yang paling boleh menyakitkan hati kita ialah dia yang pernah paling kita cintai.  Ramai orang yang hancur hidupnya kerana putus cinta. Terlupakah pesan Rasulullah SAW?
“Cintailah sesuatu itu sekadar saja, berkemungkinan ia akan menjadi kebencianmu pada suatu ketika, bencilah yang engkau benci itu sekadar saja, berkemungkinan ia akan menjadi kecintaanmu pada satu ketika.”
Sesetengahnya hilang kewarasan berfikir. Hilang semangat juang. Malah ada yang sanggup bunuh diri. Benarlah kata orang: “Dunia akan terkejut mendengar seseorang membunuh diri kerana kematian ibunya, tetapi tidak akan terkejut apabila pembunuhan diri itu disebabkan kematian kekasih yang dicintainya.” Justeru, yang minta mati, akibat frust cinta ramai sekali. (Ingat senikata lagu: Oh, Tuhanku kau cabutlah nyawaku). Buruk sekali keadaan orang yang ‘frust’ dalam bercinta. Inilah salah satu akibat cinta nafsu. Jika kita berani ‘memperkosa’ kesucian cinta, awas ia akan menuntut balas dengan cara yang paling kejam.
Ketahuilah, seseorang pernah gagal dalam percintaan, kemungkinan dia akan terus melihat kebahagiaan itu laksana pelangi. Tidak pernah di kepalanya sendiri, selamanya di atas kepala orang lain. Pesimis. Prejudis. Bagaimana hendak dihadapi segalanya?
Putus cinta adalah bukti bahawa tidak ada cinta sejati kecuali cinta yang diasaskan oleh cinta Allah. Cubalah anda fikirkan, apakah punca pihak sana atau pihak sini memutuskan cintanya? Mungkin kerana hadirnya orang ketiga? Mungkin dihalang oleh orang tua? Mungkin kerana sudah jemu? Macam-macam alasan diberikan. Ketika itu lupa segala sumpah setia, akujanji, lafaz janji yang dimetrai sewaktu sedang ‘syok’ bercinta. Hingga dengan itu mereka yang dikecewakan seolah-olah tidak pernah mengenal orang yang dicintai itu. Dia benar-benar berbeza (seolah-olah dia tidak pernah kita kenali!).
Putus cinta bukanlah pengakhiran segalanya. Ia adalah satu permulaan yang baik jika ditangani dengan positif. Memanglah di awalnya kita rasa sukar menerima hakikat. Tetapi percayalah… kita tetap ada Allah. Semuanya dari Allah. Dan segala yang datang dari Allah ada baik belaka, walaupun belum terserlah kebaikannya pada pandangan kita. Namun yakinlah, pandangan kita terbatas, pandangan Allah Maha Luas. Sesuatu yang kita cintai, belum tentu membawa kebaikan kepada kita. Manakala sesuatu yang kita benci, belum tentu memudaratkan kita.
Sebagai hamba Allah, renungilah firman Allah ini:
“Ada sesuatu perkara yang kamu cintai tetapi itu membawa keburukan kepada kamu. Ada pula sesuatu perkara yang kamu benci tetapi sebaliknya ia membawa kebaikan kepada kamu. Sedarlah kamu tidak mengetahui, Allah-lah yang lebih mengetahui.” Al Baqarah.
Kita inginkan orang yang kita cintai itu terus setia bersama kita. Biar sampai menempuh alam perkahwinan, beranak cucu hingga ke akhir hayat. Segala kata pengukuhan telah diberikan.
          Kita rasa dialah terbaik untuk kita (you are the answer of prayer). Tetapi entah macam mana, dia berpaling tadah. Waktu itu kita terhenyak lalu berkata, “mengapa aku terpaksa menanggung derita ini.”Kita frust kerana merasakan dialah yang terbaik, tercantik, ter… ter… segala-galanya. Sukar membayangkan ada orang lain seumpama dia. Cinta diberikan seluruhnya. Ketika si dia pergi tanpa berpaling, kita berkata, “ya Tuhan, kenapa aku yang terpaksa menerima nasib ini?”
          Harga diri orang yang putus cinta selalu rendah. Penilaian diri terhadap dirinya sendiri menjunam ke paras terendah. Rasa hina (gagak di rimba) berbanding kekasihnya yang pergi (merak kayangan). Sedangkan jika masih ada iman bersemi di dada… kita masih boleh berfikir dan berhenti seketika, lalu berkata, “Tuhan ada!” Pujuklah hati dengan apa yang telah Allah tegaskan bahawa yang baik pada pandangan kita belum tentu baik dalam realitinya. Katakan, dia yang pergi itu bukan yang terbaik. Mungkin dia terbaik, tapi untuk orang lain. Dan yang terbaik untuk kita pasti datang sebagai gantinya!
          Jangan katakan kenapa aku yang kena? Jangan labelkan aku yang malang. Tetapi katakan, aku yang terpilih. Terpilih untuk putus cinta dengan manusia supaya ‘terpaksa’ bercinta dengan Allah. Memang begitulah rahmat Tuhan, kekadang DIA memutuskan untuk menyambungkan. Putus cinta dengan manusia, tersambung cinta dengan Allah. Inilah hikmah di sebalik kesusahan, kemiskinan, kegagalan, dan termasuklah putus dalam bercinta. Dalam ujian kesusahan selalunya manusia lebih mudah ingatkan Allah.
          Alangkah indahnya jika orang yang frust cinta itu kembali kepada Allah secara sihat – maksudnya, bukan sekadar merintih, mengadu, merayu atau minta mati segera. Tetapi tersentak oleh satu kesedaran bahawa cinta Allah itulah yang sejati. Allah tidak pernah mengecewakan seperti kekasih mengecewakan. Seorang filosof Barat, Hendrick berkata, “mencintai seorang yang tidak mencintai kamu adalah sia-sia, menyia-nyiakan orang yang mencintai adalah berbahaya.” Cubalah fikirkan… siapa yang paling mencintai kita? Siapakah yang kita sia-siakan selama ini? Fikir…
Dan tersentak oleh hakikat itu, kita mula berfikir… barangkali putus cinta ini adalah rahmat yang tersirat, “Allah menjemput aku untuk mencintai-Nya!” Sedarlah, bahawa Allah adalah Tuhan yang sentiasa mengasihi kita. Tetapi DIAlah Tuhan yang sering kita sia-siakan. Frustcinta itu hakikatnya untuk menyambungkan cinta kepada-Nya. Ketika itulah orang yang frust cinta akan benar-benar terasa bahawa dia terpilih, bukan tersisih!
          Saya punya banyak cerita betapa ramai pasangan suami-isteri yang bahagia bersama ‘orang’ yang mereka tidak sangka apalagi harapkan sebelumnya. “Rugi, buang masa mengenang kekasih dulu.” “Allah ganti yang lebih baik.” “Tak sangka, kami akan serasi begini.” Begitulah suara-suara ‘testimonial’ daripada orang yang frust bercinta tetapi akhirnya berjaya melalui kehidupan berumah-tangga dengan orang yang lebih baik (untuk mereka).
Ya, pada waktu ‘terkena’ dulu belum nampak lagi, sebab itu terasa marah, kecewa, dendam dan benci. Tetapi apabila masa berlalu, segalanya bertukar menjadi syukur, beruntung dan terselamat. Mujur putus dengan dia. Beruntung tidak jadi dengan dia!
          Begitulah ilmu kita yang terbatas dibandingkan dengan ilmu Allah yang Maha Luas. Yang penting dalam apa jua keadaan sekalipun, iman mesti diperkukuhkan dalam dada. Ingat Tuhan. Cintailah DIA, pasti Allah akan mendorong orang yang dicintai-Nya untuk mencintai kita. Cinta itu bagai ‘mata rantai’ yang sambung menyambung sesama manusia yang akhirnya bersambung kepada cinta Allah.
          Percayalah frust dalam bercinta itu satu ujian. Ujian dalam kehidupan. Ingatlah bahawa alam adalah sebuah ‘sekolah’ yang besar. Setiap manusia adalah para pelajarnya. Dan kita terpaksa belajar berterusan. Hidup adalah satu siri pelajaran yang tersusun rapi untuk difahami dan dihayati sepanjang hayat.
Frust dalam cinta jika ditakdirkan berlaku kepada anda, adalah satu pelajaran juga. Kita perlu faham ‘pelajaran’ yang dibawa bersamanya. Jika difahami, pelajaran-pelajaran ini akan memberi panduan dan suluhan untuk menjalani hidup dengan lebih tenang dan bahagia pada masa akan datang. Tetapi sekiranya pelajaran ini gagal difahami, maka hidup akan huru-hara dan kita akan selalu menghadapi keadaan yang tidak menentu. Kemungkinan besar kita akan ‘frust’ berkali-kali.
Semasa kita di peringkat remaja ada ‘pelajaran-pelajaran’ tertentu yang perlu difahami benar-benar sebelum menghadapi usia dewasa yang jauh lebih mencabar. Apakah ‘pelajaran-pelajaran’ itu dan apakah cara sebaik-baiknya mempelajarinya? Inilah salah satu persoalan penting yang mesti dijawab oleh setiap remaja. Jangan sampai pelajaran yang sepatutnya ‘selesai’ di alam remaja terpaksa dibawa ke peringkat tinggi. Kalau begitu rugilah, sama seperti siswa atau siswi yang terpaksa ‘refer’  atau ‘repeat’ akibat gagal dalam peperiksaan mereka.
Remaja adalah kelompok manusia yang sedang melalui satu proses transisi. Mereka telah meninggalkan alam kanak-kanak tetapi belum mencapai alam dewasa sepenuhnya. (I’m not a girl but not yet a women)  Keadaan transisi ini tidak stabil. Umpama air yang hendak bertukar menjadi wap, maka molekul-molekulnya terlebih dahulu bergerak dengan cepat dan tidak menentu.
Samalah dengan remaja, jiwa, akal, nafsu, emosi dan lain-lain elemen-elemen mereka sedang bergolak. Takah usia ini paling tidak stabil – tercari-cari identiti diri, krisis pemikiran, perubahan biologi dan macam-macam lagi.  Dan di tahap ini juga remaja akan menemui pelbagai situasi dan kondisi – suka dan duka, kejayaan dan kegagalan, permusuhan dan kasih-sayang, sempadan dan teladan. Muncul pelbagai individu dengan pelbagai kelakuan dan sikap. Terjadi bermacam-macam peristiwa dengan membawa pelbagai kesan. Salah satunya frust dalam bercinta.
Semua ini tidak berlaku sia-sia melainkan ada ‘pelajaran’ yang dibawanya untuk difahami dan dihayati. Remaja mesti dapat membaca ‘mesej’ yang dibawa oleh setiap peristiwa, individu dan keadaan yang berlaku ke atas mereka. Jika tidak, mereka terpaksa mengulangi pelajaran itu berkali-kali. Sebab itu kita pernah temui orang tertentu yang sentiasa berdepan dengan masalah yang sama berulang-ulangkali.
Abu misalnya, akan sentiasa ‘pokai’ setiap pertengahan bulan dan sentiasa merungut duitnya tidak cukup. Minah, sudah lima kali ditinggalkan kekasih dan mengeluh tidak ada lelaki yang benar-benar memahami perasaannya.  Joe, telah tujuh kali jatuh motor dan marah-marah tentang nasib malang yang selalu menimpanya. Kenapa aku yang kena?
Bedah sebaliknya tidak seperti Minah, dia telahpun bertunang dengan lelaki yang pertama dikenalinya? Manakala Samad, cuma sekali sahaja jatuh motor dalam hidupnya dan sekarang sedang selesa memandu Perodua yang baru dibelinya… Apakah yang menyebabkan keadaan atau nasib mereka berbeza?
Bezanya ialah ada diantara kita yang cepat belajar dengan hidup tetapi ada yang lambat belajar. Yang belajar, akan ‘naik kelas’ dan layak untuk mengambil mata pelajaran yang baru. Yang tidak belajar, terpaksa mengambil mata pelajaran yang sama berkali-kali.
Abu, contoh kita tadi, tidak pernah belajar bagaimana mengurangkan perbelanjaan berbanding pendapatan… dan dia akan mengalami masalah yang sama walaupun kiranya nanti ia menjawat jawatan yang tinggi dan bergaji besar. Manakala Minah, tidak cuba mengenali kelemahan dirinya sendiri sebagai seorang wanita justeru tanggapannya bahawa ramai lelaki tidak setia.
Jadi langkah pertama supaya remaja‘lulus’ dalam pelajaran mereka ialah  mereka perlu akur bahawa setiap yang berlaku di alam remaja ada unsur pengajaran dan didikan buat mereka. Frust cinta hakikatnya adalah ‘guru’ yang mengajar kita. Setiap guru mengajar sesuatu yang baik, walaupun kadangkala pahit, pedih dan sakit kita menerimanya.
Untuk itu, apabila putus cinta, hendaklah ditanyakan pada diri, “apakah pelajaran yang disebalik semua itu.” Pandanglah semua yang berlaku ke atas kita ada tujuan yang tertentu, maka barulah hidup kita sentiasa bertujuan. Kata ahli-ahli sufi, setiap yang berlaku dalam hidup ialah ‘mehnah’ – maksudnya didikan terus dari Allah.
Mereka berpendapat bahawa apa sahaja yang berlaku dalam hidup adalah ujian dan ujian itu hakikatnya adalah didikan terus daripada Tuhan. Ahli sufi menambah lagi bahawa jika manusia tidak mampu dididik melalui didikan terus dari Allah (mehanah) maka manusia tersebut tidak akan dapat dididik lagi oleh sebarang manusia lain. Inilah yang ditegaskan oleh Ibnu Attoillah, seorang sufi yang terkenal dalam buku-buku karangannya.
Jika seorang datang membuat kita kecewa, maka dia adalah ‘guru’ yang hendak mengajar kita erti sabar. Jika kita rasa kita sedang dikecewakan, itu menunjukkan kita sedang belajar untuk membina sikap tidak terlalu mengharap. Begitulah seterusnya dalam apa jua situasi dan masa, kita hakikatnya sedang belajar dan dididik.
Memang pada lahirnya, manusia, peristiwa dan kejadian yang sedang bertindak ke atas kita tetapi sedarilah hakikatnya semua itu adalah datang dari Allah. Semuanya berlaku dengan izin Tuhan, yang dengan itu DIA hendak mendidik kita. Maka terimalah didikan itu dengan baik.
Apakah sebenarnya yang menjadi ‘tujuan’ di sebalik pelajaran-perlajaran yang datang dalam hidup kita? Tujuan utamanya ialah untuk mengubah kita. Perubahan tidak dapat dielakkan justeru   hidup adalah satu proses perubahan yang berterusan. Yang tidak berubah dalam hidup adalah perubahan itu sendiri. Perubahan sentiasa berlaku dan ia diluar kawalan kita. Kita tidak dapat mengawal hati ‘kekasih hati’ agar dia sentiasa setia.
 Apa yang boleh kita ubah ialah diri kita sendiri. Jadi, berubahlah mengikut haluan dan kawalan kita sendiri. Jangan izinkan orang lain hatta kekasih kita mengawal hidup kita. Sehubungan itu, bijak pandai pernah berkata,  “we cannot  direct the wind but we can adjust our sail.” Ertinya, walaupun kita tidak boleh menentukan takdir  yang menimpa tetapi kita diberi kuasa oleh-Nya untuk mentadbir diri kita.
Malangnya, ramai manusia yang ingin memegang takdirnya sendiri. Dia seolah-olah ingin jadi ‘Tuhan”. Dia ingin semua keinginannya tercapai. Mustahil, manusia hakikatnya lemah. Dia tidak boleh mengawal hati kekasihnya. Dia tidak boleh memastikan kesetiaan kekasihnya. Ingat, mencintai seseorang bukanlah bererti mengatur segala langkah dan perbuatannya demi cinta. Kita tak akan mampu!
Ringkasnya, ujian hidup datang dengan pelajaran, dan pelajaran itu datang bersama tuntutan perubahan. Jika sudah berkali-kali pelajaran disampaikan, tetapi masih tidak ada perubahan, maka itu bermakna remaja gagal dalam ‘sekolah’ kehidupan mereka. Frust cinta, hakikatnya adalah ujian yang ingin merubah kita untuk mula mencintai Allah.
Ingat, setiap kali sesuatu menimpa anda, samada baik atau buruk. Itu adalah pelajaran yang menuntut perubahan. Maka ubahlah diri kita selalu, ke arah yang baik, lebih baik dan cemerlang. Setiap detik, setiap ketika, ada sahaja peristiwa yang akan anda hadapi… maka belajarlah secara berterusan, dan berubahlah secara berterusan… Nanti anda akan mencapai kebaikan secara berterusan pula. Jangan sekali-kali menangguhkan pelajaran, nanti anda akan menangguhkan perubahan dan akhirnya menangguhkan datangnya kebaikan.
Belajarlah dari sekolah kehidupan semasa remaja lagi, supaya anda tidak diburu penyesalan apabila mencapai usia tua. Kata pepatah, “belajar sewaktu muda bagai melukis di atas batu, belajar sewaktu tua bagai melukis di atas air.” Teringat kata Dale Carnargie dalam bukunya Stop Worrying and start living, “jangan gergaji abuk kayu!” Dan itulah nasib orang tua yang tidak belajar semasa mudanya!
Kita perlu sedar, hidup ini bagaikan satu siri gelombang yang datang secara bergilir-gilir. Ada ketikanya, gelombang kecil dan tenang dan ada ketikanya gelombang itu besar dan ganas. Pada ketika gelombang itu ganaslah, semuanya terasa serba tidak kena. Tuhan menetapkan bahawa setiap manusia itu tidak akan mendapat kesenangan sahaja atau kesusahan sahaja.
Masing-masing daripada kita akan mengalami pasang-surut dalam hidup – ada masa senang, ada masa susah. Justeru dalam kehidupan ini, kita tidak boleh terlalu gembira kerana selepas kegembiraan itu mungkin muncul kesusahan. Begitu juga kita tidak boleh terlalu sedih bila kesusahan kerana mungkin selepas itu Allah swt datangkan perkara-perkara yang menggembirakan.
Kesedaran tentang hukum Sunnahtullah ini akan memberi ketenangan dalam hidup. Apabila kita ditimpa kesusahan, rasakan dalam hati… ya, selepas ini akan datang kesenangan. Sabarlah sebentar. Dan apabila datang kesenangan, kita tetap tidak alpa… ya, selepas ini akan datang kesusahan. Bersiap-sedialah. Hakikatnya, tidak ada kesenangan dan kesusahan yang abadi di dunia ini. Kehidupan adalah satu pergiliran antara senang dan susah yang berterusan…
Cabaran kita bukan untuk mengawal perubahan ‘cuaca’ kehidupan itu tetapi mengubah diri bagi menyesuaikan diri dalam setiap keadaan yang berubah-ubah itu. Fahamilah hakikat ini. Apabila kita frust dalam bercinta terimalah bahawa itu adalah hakikat hidup. Hidup bukanlah yang serba kena, serba senang dan serba mudah. Hidup tidak selalu indah, kerana di situlah keindahan hidup!

ISLAMKAH KITA DI JALAN RAYA?

d10z0pat0xn
Jika ingin melihat ‘warna sebenar’ seseorang, berikan dia kuasa. Apabila berkuasa barulah kita nampak diri seseorang yang hakiki dan sejati. Segala sifat mazmumahnya seperti tamak, ego dan marah akan terserlah. Begitu yang kerap dipesankan oleh orang yang bijaksana. Namun, dalam konteks hari ini, jika ingin melihat warna sebenar seseorang, lihatlah bagaimana dia memandu di jalan raya.
Ya, jalan raya menyerlah ‘warna’ kita yang sebenar. Ketika berada di jalan raya, semua sifat mazmumah dalam diri kita akan tercungkil keluar. Pelbagai cabaran dan ujian di atas jalan raya akan menyebabkan sifat sebenar diri kita (yang selama ini terpendam) akan terserlah. Apa ada di dalam hati kita sama ada sifat mahmudah atau mazmumah akan terserlah ketika berada di jalan raya khususnya ketika memandu kenderaan.
Sifat marah misalnya, akan terkeluar apabila ada kenderaan lain memotong kenderaan kita dengan cara yang berbahaya. Jika kita membalas perlakuan itu dengan cara menyumpah, memaki hamun, membunyikan hon dengan kuat tanda tidak puas hati, maka sahlah kita seorang yang pemarah.
Sifat mementingkan diri, akan terkeluar apabila kita memotong barisan atau mengambil laluan kecemasan apabila berlaku kesesakan lalu lintas. Begitu juga dengan sifat ego, apabila kita memandu laju tanpa memikirkan keselamatan orang lain dalam kenderaan yang kita pandu atau kenderaan lain yang sama-sama sedang menggunakan jalan raya.
Begitu juga dengan sifat-sifat mahmudah, akan mudah terserlah ketika kita memandu. Jika kita dengan senang hati, memberi laluan, mengalah dan sabar berdepan dengan kerenah pemandu lain, maka itu menunjukkan kita memiliki sifat sabar, pemaaf dan pemurah.
Bagaimana sikap kita dengan pemandu motosikal, yang hakikatnya perlu selalu diberi kasihan belas oleh pemandu kenderaan-kenderaan yang lebih besar? Bagaimana pula ketika giliran kita bergerak ‘disambar’ dari belakang secara tiba-tiba? Jika kita masih boleh mengurut dada dan tersenyum, itu petanda ada sifat pemaaf dan sabar dalam diri kita.
Kata orang, anehnya rakyat Malaysia ini yang terkenal dengan sifat lemah lembut, mesra dan berbudi bahasa, tiba-tiba bertukar menjadi ganas, kasar dan tidak bertimbang rasa apabila memegang stereng. Kata-kata itu ada kebenarannya. Kadangkala kita lihat seorang yang ‘warak’, berwatak lemah lembut, penyayang, mesra dan sabar bertukar menjadi ‘brutal’ dan ‘robust’ apabila memandu jalan raya.
Ya, di jalan rayalah kita menjadi diri kita yang sebenar. Rupa-rupanya diri kita ketika di pejabat, di rumah, malah di masjid bukanlah diri kita yang sebenar kerana di tempat-tempat itu kita belum tercabar. Sifat mazmumah yang umpama singa itu masih tidur dan belum dikejutkan. Tetapi sebaik melihat mangsanya atau musuhnya, barulah singa yang tidur itu terjaga dan mula mengaum dan mencakar.
Di masjid, saf-saf solat jemaah umat Islam kelihatan begitu teratur. Tidak ada yang mahu berebut–rebut dan bertolak-tolakan. Semuanya tertib mengikut imam dari satu rukun ke satu rukun yang lain. Tidak ada yang terlajak mendahului imam dan bertindak di luar lingkungan rukun solat. Malangnya, apabila memandu, semuanya hendak cepat, potong memotong berlaku dengan rakusnya, melanggar lampu merah dan melebihi had laju.
Ini menunjukkan impak solat gagal diterjemahkan dalam kehidupan sehari-hari terutamanya sewaktu memandu di jalan raya. Pengajaran, hikmah dan tuntutan hidup berdisiplin, berkasih sayang dan mematuhi undang-undang yang selama ini dipraktikkan dalam solat tidak dilanjutkan menjadi cara hidup di jalan raya.
Jalan raya kita tanpa disedari bertukar menjadi jalan mazmumah. Marah, ego, maki hamun, mementingkan diri, tamak dan lain-lain dilampiaskan semahu-mahunya di jalan raya. Syaitan menjadi sangat dominan dan berjaya merasuk umat Islam ketika mereka memandu. Apa tidaknya, segala kesukaan dan hiburan bagi syaitan telah menjadi budaya yang diamalkan secara merata dan berleluasa di jalan raya.
Mari kita ubah keadaan ini. Jangan jadikan lagi jalan raya kita sebagai jalan mazmumah sebaiknya tukar kepada jalan mahmudah. Amalkanlah cara hidup berkasih sayang, saling berbalas senyuman, bertolak ansur, maaf memaafkan ketika memandu dan menggunakan jalan raya. Binalah perisai diri daripada dikalahkan oleh godaan dan hasutan syaitan dengan membiasakan lidah dan hati dengan mengingati Allah.
Islam ialah agama yang paling praktikal. Ia sesuai diamalkan di mana sahaja. Di tempat yang gelap, Islam akan menerangi. Di tempat yang bermusuh, Islam akan mendamaikan. Di tempat yang sempit, Islam akan melapangkan. Semakin teruk dan buruk sesuatu keadaan, maka semakin terserlah keindahan dan kekuatan Islam jika berjaya diamalkan.
Maka jika demikian halnya, maka di jalan rayalah peluang untuk kita menyerlahkan bukti keindahan dan kekuatan Islam. ‘Akhlak Al Quran’ mesti dipraktikkan oleh setiap individu Muslim di jalan raya dan ini sekali gus membezakan sikap umat Islam dengan orang bukan Islam ketika mereka  memandu, sewaktu terlibat dengan kemalangan dan apabila berdepan dengan undang-undang jalan raya.
Islam ialah agama yang selamat dan menyelamatkan. Kita adalah sebaik-baik manusia yang dilahirkan di kalangan manusia dengan syarat kita melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar. Misi amar makruf dan nahi mungkar inilah yang mesti diperjuangkan dalam semua bidang kehidupan, pada setiap tempat dan masa (termasuk ketika berada di jalan raya).   Pada bahu umat Islam terpikul satu misi untuk menyelamatkan seluruh manusia dan dunia daripada kehancuran dan malapetaka.
Ketika kini laporan statistik korban kemalangan maut terus meningkat walaupun telah dijalankan pelbagai kempen dan operasi, maka inilah masa yang paling tepat untuk umat Islam muncul sebagai penyelamat!
Soalnya, bagaimanakah kita mampu menyelamatkan jika kita sendiri belum selamat? Mengapa ada di kalangan kita yang sanggup mempertaruhkan nyawa diri sendiri dan orang lain dengan sikap tidak berhati-hati ketika memandu di jalan raya?
Ya, jika sudah ditakdirkan mati di jalan raya apa boleh buat, kerana itu telah termaktub. Namun, kita dituntut malah diwajibkan untuk menjaga keselamatan nyawa. Ini suatu yang bersifat ‘dharuriyat’ dan termasuk dalam tujuan suatu syariat dilaksanakan. Justeru, haram hukumnya jika kita sengaja menjatuhkan diri kita kepada kebinasaan. Ingat, memandu lebih dari had laju adalah satu dosa!
Marilah kita menjadi orang yang selamat dan menyelamatkan dengan memandu dari hati yang tenang apabila berada di jalan raya. Hati yang tenang itu apabila wujudnya kasih sayang dalam diri. Dan bila disusuri dengan teliti… kasih sayang kepada manusia itu sumbernya tidak lain melainkan iman kepada Allah jua. Justeru, memandulah dari hati, memandulah dengan iman.
Ketika memandu jangan hanya ingat insan yang tersayang tetapi ingatlah Tuhan yang Maha Pengasih dan Penyayang! InsyaAllah, jalan raya akan menjadi ladang pahala, litar keberkatan dan sumur untuk mendapat kecintaan Allah, hasil mencintai sesama manusia.

ISLAM ITU MATLAMAT BUKAN ALAT

Anakmiskin_zps5ba6997f





 Islam seharusnya jadi matlamat bukan alat. Namun ustaz muda itu masih menolak. Apa boleh buat. Saya hanya boleh memberi saranan dan pandangan. Soal mempengaruhi fikiran dan hatinya, itu adalah di luar kawalan saya. Perbincangan yang tadinya bermula dengan tenang, mula bertukar panas. Namun saya tekad meneruskan perbualan. Insya-Allah, bagaimana panas sekalipun saya berjanji pada diri tidak akan mengeluarkan kata-kata yang kesat dan kasar.
“Untuk maju, kaya dan berjaya kita mesti amalkan Islam,” kata ustaz muda itu lagi.
“Bagi saya, amalkan Islam kita akan maju,” ujar saya.
“Tidak ada bezanya antara kata-kata tuan dan saya,” tegasnya.
Saya diam. Namun dalam hati saya tetap menolak. Bagi saya ada bezanya antara Islam yang ‘diperalatkan’ dengan Islam yang menjadi matlamat. Saya masih ingat dalam sebuah kursus Rumah Tangga Bahagia yang pernah saya hadiri. Seorang peserta meminta penjelasan tentang perbezaan antara Islam yang menjadi alat dengan Islam yang menjadi matlamat dalam rumah tangga.
“Mari kita bina rumah tangga bahagia dengan mengamalkan Islam,” Begitulah yang selalu kita dengar dalam seminar atau kursus kekeluargaan bercorak Islam.
Pada saya, saranan itu sepatutnya diperbetulkan dengan berkata, “Mari kita jadikan rumah tangga sebagai wadah menegakkan Islam.”
Saya jelaskan pada peserta itu dengan berkata, “Kita dahulukan hak Allah. Kita tegakkan hukum-hakam Allah dalam rumah tangga kita. Rumah tangga kita menjadi alat untuk menegakkan agama. Itu sewajarnya.
Hak Allah agar kalimah-Nya ditegakkan mesti didahulukan. Kebahagiaan kita jatuh nombor dua. Insya-Allah, jika kita menjaga hukum-hakam Allah, Allah akan menjaga kita dan akan mengurniakan kebahagiaan sebagai ganjaran.”
“Jadi salahlah kalau saya katakan, demi kebahagiaan keluarga kita perlu amalkan Islam?”
“Tidak salah. Cuma pada pandangan saya itu kurang tepat. Bagi saya apabila kita amalkan Islam, insya-Allah rumah tangga kita bahagia. Bukan sebaliknya.”
“Bukan sebaliknya? Apa maksud tuan?” tanya peserta itu lagi.
“Maksud saya, niat kita hendak amalkan Islam dalam rumah tangga itulah yang mesti didahulukan. Bukan niat untuk mendapat bahagia.”
“Maksudnya dahulukan hak Allah, bukan hak kita?” tanyanya lagi.
Alhamdulillah, dia sudah dapat apa yang saya maksudkan. Sambil mengangguk saya tersenyum.
Saya teringat sebuah hadis yang merupakan pesan Rasulullah kepada Abdullah bin Abbas: “Ingin aku ajarkan kepadamu beberapa untai kalimat: Jagalah Allah, nescaya Dia akan menjagamu. Jagalah Allah, nescaya kau dapati Dia di hadapanmu. Jika engkau hendak meminta, mintalah kepada Allah, dan jika engkau hendak memohon pertolongan, mohonlah kepada Allah.
Ketahuilah, seandainya seluruh umat bersatu untuk memberimu suatu keuntungan, maka hal itu tidak akan kamu peroleh selain daripada apa yang telah Allah tetapkan untukmu. Dan andai mereka bersatu untuk melakukan sesuatu yang membahayakanmu, maka hal itu tidak akan membahayakanmu kecuali apa yang telah Allah tetapkan untuk dirimu. Pena telah diangkat dan lembaran-lembaran telah kering.” (Riwayat al-Tirmizi)
Begitulah juga dalam seminar-seminar perniagaan atau usahawan Islam. Apabila berpeluang saya selalu mengingatkan, keuntungan dalam perniagaan jangan jadikan matlamat. Itu hanya alat.
Yang menjadi matlamat ialah menegakkan hukum dan syariat Allah dalam sistem perniagaan. Walaupun mungkin tidak mendapat keuntungan, tetapi usaha menegakkan hukum Allah itu sudah dianggap berjaya.
Letaknya kejayaan bukan pada keuntungan tetapi sejauh mana kita berjaya menegakkan hukum Allah dalam perniagaan dan kehidupan. Saya mengingatkan tentang solat Duha yang sering dijadikan kaedah untuk mendapat rezeki, sedangkan yang lebih tepat solat Duha ialah kaedah untuk mendekatkan diri kepada Allah; Tuhan yang Maha Pemberi Rezeki. Saya tidak jemu-jemu mengingatkan diri sendiri dan orang lain bahawa ‘pemberi hadiah’ mesti lebih diutamakan daripada ‘hadiah-Nya’.
Begitu juga ketika berdepan dengan ‘pemain-pemain’ industri sistem kewangan Islam apabila saya mengendalikan program latihan bersama-sama mereka. Yakni mereka yang bertanggungjawab memasarkan produk-produk patuh syariat menerusi organisasi kewangan Islam seperti bank dan syarikat takaful. Sering saya berpesan agar jangan produk dan sistem sahaja yang patuh syariah tetapi manusia yang menjalankan sistem yang menyampaikan produk tidak syariah.
Memang benar kini produk-produk patuh syariat sama ada dalam industri makanan, penerbitan, media massa, kewangan, pakaian dan pelancongan telah menjana keuntungan yang tinggi. Produk sebegini mendapat permintaan tinggi dalam pasaran semasa. Justeru ramai yang berebut-rebut untuk menceburi bidang ini.
Soalnya, apakah niat sebenar kita apabila menceburi bidang-bidang tersebut? Apakah ikhlas untuk menegakkan Islam atau hanya semata-mata untuk mendapat keuntungan atas nama Islam? Bolehkah kita terus istiqamah dan komited sekiranya diuji dengan kegagalan atau kerugian? Jangan sampai apabila untung kita genggam, tetapi apabila rugi kita lepaskan. Sedangkan jika kita ikhlas kerana Allah, untung atau rugi, Islam tetap kita genggam.
Ya, kembali kepada ustaz muda di hadapan saya yang sangat berketerampilan ini. Dengan motosikal besar berkuasa tinggi dia nampak gah dan bergaya. Sejak tadi dia berhujah, untuk Islam dilihat hebat golongan agama terutama para ustaz mesti dilihat hebat. Hebat pada pakaian, kenderaan, rumah dan lain-lain. Itulah cara untuk menundukkan ego para penentang Islam, dakwanya.
“Apabila kita guna motosikal besar, barulah pemburu dunia akan buka mata. Wah, orang agama pun memiliki dunia, kata mereka. Jangan sampai dikatakan orang, kita mencemuh dunia kerana tidak memilikinya!” tekannya berkali-kali.
“Tetapi dunia di tangan pemburu dunia jauh lebih hebat. Jauh lebih bergaya dan hebat. Mereka bukan sahaja memiliki motosikal yang lebih besar, tetapi bot mewah, helikopter, jet peribadi bahkan vila yang berbilion-bilion harganya. Setakat yang ada pada kita, masih dipandang sebelah mata,” balas saya.
“Kita pun sedang berusaha ke arah itu.”
“Untuk jadi lebih kaya dan bergaya? Untuk apa?”
“Untuk dakwah. Untuk mempamerkan kekuatan dan keindahan Islam.”
“Di manakah letaknya keindahan Islam?” tanya saya semula.
Melihat dia diam saya menambah, “pada dunia yang dimiliki oleh orang agama? Tidak, pada saya indahnya Islam apabila orang agama memiliki akhlak yang baik?”
Dunia untuk menarik hati orang dunia? Saya segera teringat firman Allah: “Dialah menyatukan antara hati mereka. Jika engkau menafkahkan segala yang ada di bumi, pasti engkau tidak dapat menyatukan hati mereka tetapi Allah telah menyatupadukan antara mereka.” (Al-Anfal 8: 63)
“Akhlak baik tetapi miskin dan melepek buat apa?” asaknya terus menerus.
“Subhanallah, bukan saya menyuruh kita jadi miskin. Kaya tidak salah. Tetapi kekayaan bukan faktor utama untuk menarik hati dalam berdakwah. Manusia tertarik pada akhlak orang agama, bukan dunia yang dimiliki oleh orang agama. Cuma untuk dihormati, orang agama jangan nampak merempat, ada sumber rezeki sendiri dan tidak menagih dunia daripada orang yang diseru. ”
Jelas daripada mimik mukanya, ustaz muda itu masih tidak bersetuju. Dengan segala produk Islamik yang dikeluarkan dan dipasarkannya, dia berjaya bergelar usahawan yang berjaya.
“Imej Islam yang perlu kita bina mesti nampak kaya, kuat, bergaya dan mampu berkuasa.”
“Apakah itu cara Rasulullah berdakwah?” tanya saya.
“Apakah itu imej yang diperlihatkan oleh Rasulullah ketika mula berdakwah di kota Makkah. Imej kaya? Imej bergaya?”
“Kita perlu buka mata mereka terlebih dahulu dengan dunia sebelum buka hati mereka untuk iman. Buka mata mereka dengan imej bergaya kemudian barulah mereka datang dekat untuk dibuka hatinya menerima Islam,” hujahnya.
“Islam mula diterima oleh golongan hamba dan fakir miskin pada peringkat awalnya kerana imej keadilan dan kasih sayangnya, bukan imej mewah dan kaya raya,” tekan saya sekali lagi.
“Mana ada lagi hamba dewasa ini. Sekarang kita perlu tarik golongan korporat dan kaya raya untuk mendekati Islam. Dengan kemasukan mereka ke dalam kumpulan pejuang Islam, kita akan dapat kekuatan.”
“Golongan hamba memanglah tidak ada lagi, tetapi orang fakir, miskin dan umumnya golongan marhaen masih ramai. Hidup mereka kian terhimpit oleh keadaan ekonomi yang tidak menentu kini. Harga barang keperluan semakin meningkat, kos pendidikan anak-anak kian melambung.”
“Itulah sebabnya. Apabila orang kaya sudah berjaya disedarkan, merekalah yang akan membantu golongan ini,” hujahnya lagi.
“Sampai bilakah kita harus menunggu sehingga kita berjaya menarik ramai orang kaya ke dalam kumpulan pejuang Islam untuk membantu orang miskin?”
“Mengapa awak kata begitu?”
“Ini mengambil masa. Kita perlu tunjuk kaya untuk menarik orang kaya, kemudian barulah orang kaya itu boleh membantu orang miskin.”
“Jadi bagaimana yang tidak memenatkan?”
“Wang yang kita usahakan untuk menunjukkan kita bergaya dan kaya itu terus kita gunakan untuk membantu si miskin.”
“Saya tidak setuju!” bantahnya terus terang.
“Sebab?”
“Ertinya saya perlu korbankan motosikal besar dan kereta mewah saya untuk membantu si miskin?”
“Tidak begitu. Motosikal dan kereta tidak salah. Tetapi sebagai pejuang, bersederhanalah. Tidak salah punya kereta dan motosikal tetapi tidak perlu terlalu mewah. Lebihan wang itu boleh digunakan untuk membantu orang miskin atau untuk membina pusat pengajian dan projek ekonomi ummah. Tidak perlu lagi kumpulan kita atau murid-murid tahfiz mengutip derma, membuka tabung untuk memohon bantuan dan ihsan orang lain untuk membantu perjuangan kita.”
Ustaz muda itu masih mencemik.
Melihat mimik mukanya itu saya menambah lagi, “Ustaz, kalau kita sendiri payah untuk berkorban, apalagi orang lain. Jika benar Islam menjadi matlamat, buat dulu apa yang mampu kita buat, baru Allah membantu untuk membuat apa yang tidak mampu kita buat. Ramai lagi para gelandangan yang tidak punya makanan dan merempat di jalan-jalan.”
Dia masih mencemik.
“Tetapi kalau Islam hanya jadi alat, bermakna kita perlu kumpul kekayaan dahulu barulah membantu Islam. Dalam sejarah, Qarun pun asalnya berfikiran begitu.”
“Eh, saya bukan seperti itu! Motosikal besar saya ini bukan untuk meninggikan diri, tetapi untuk menunjukkan kehebatan Islam,” pintasnya.
“Baguslah jika begitu. Mudah-mudahan dengan motosikal besar itu ustaz boleh mendekati orang kaya yang punya hobi yang sama. Dengan itu ustaz boleh berdakwah kepada mereka,” kata saya.
Akhirnya saya mengalah. Saya cuma risau agama terfitnah oleh golongan agama. Yang menjadi sangat kaya dengan menjual produk-produk Islamik yang pelbagai jenama. Sudah ada kismis, air mineral, pakaian, makanan yang ‘dibacakan’ 30 juz al-Quran lalu dijual dengan harga yang tinggi.
Apa salahnya kita bantu produk-produk Islam, bukankah itu untuk menguatkan Islam? Itu dakwa mereka. Sedangkan jika diteliti,  itulah jalan yang melahirkan ‘kapitalis agama’ –  mereka yang mengeksploitasi Islam demi kepentingan diri. Islam terus menjadi alat bukan matlamat.  Hasilnya, orang kecewa dengan agama kerana ‘pengkhianatan’ orang agama!